Wycieczka SPOZD na Pomorze Gdańskie

Grupa członków naszego Stowarzyszenia miała okazję zwiedzić Pomorze Gdańskie. Wycieczka wraz z członkami zaprzyjaźnionego chóru z Twardogóry odbyła się w dniach 12-16 sierpnia 2015 r. i dostarczyła nam wielu niezapomnianych wrażeń. Dzięki niej odświeżyliśmy sobie naszą wiedzę o historii i kulturze kilku niezwykle ważnych miejsc.

Pierwszym miastem na szlaku naszej podróży był Toruń słynący z pierników i wielu innych atrakcji. My w ciągu kilku godzin zdołaliśmy zwiedzić planetarium, gdzie obejrzeliśmy otaczający nas makrokosmos, a także muzeum Mikołaja Kopernika, katedrę świętych Janów i toruński rynek z renesansowymi kamieniczkami. Przepiękne i bezcenne toruńskie Stare i Nowe Miasto są wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. Przyjazd do nadmorskiego Jantaru, gdzie mieliśmy swą bazę noclegową, zakończył pierwszy dzień wycieczki.

Drugi dzień wycieczki upłynął pod znakiem zwiedzania Gdańska. Pierwszą atrakcją był ratusz Głównego Miasta, który przez niemal sześć wieków, do 1921 roku, był siedzibą miejskich władz. Następnie zwiedziliśmy słynny XV wieczny Dwór Artusa, a potem muzeum bursztynu mieszczące się w zabytkowym zespole składającym się z wieży więziennej i średniowiecznej katowni. Inne atrakcje tego dnia to: Długi Targ – najsłynniejsza ulica Gdańska, Brama Zielona i Długie Pobrzeże z Żurawiem. Spośród dziesiątków pięknych, zabytkowych gdańskich kościołów niesamowite wrażenie swym ogromem budzi Bazylika Mariacka. To największy ceglany kościół na świecie.

Zapoznaliśmy się też w Gdańsku z miejscami związanymi z tragicznymi wydarzeniami początków II wojny światowej. Pierwsze z nich to Poczta Polska, w której cywilna załoga broniła się 1 września 1939 r. przed atakującymi Niemcami. Po skończonej obronie wszystkich, których schwytano zostali skazani na śmierć i rozstrzelani. Drugim z tych miejsc jest Westerplatte, gdzie przeszliśmy trasę ukazującą miejsca ciężkich walk od 1 do 7 września 1939 r. między niedużą polską załogą, a kilkutysięcznymi oddziałami niemieckimi. Odwiedziliśmy mały cmentarz, na którym pochowani są wrześniowi obrońcy. Złożyliśmy im hołd, a chór z Twardogóry odśpiewał pieśń patriotyczną.

W trzecim dniu dalej zwiedzaliśmy Gdańsk, a także Gdynię i Sopot. W Oliwie (dziś część Gdańska) zwiedziliśmy z przewodnikiem katedrę ze słynnymi organami, po czym wysłuchaliśmy poruszającego koncertu organowego. W Sopocie przespacerowaliśmy się urokliwą promenadą, a w Gdyni zwiedziliśmy legendarny żaglowiec „Dar Pomorza”. Po powrocie do Gdańska udaliśmy się do Europejskiego Centrum Solidarności gdzie swój gabinet ma były prezydent Lech Wałęsa i gdzie przechowywana jest miedzy innymi tablica z 21 postulatami strajkujących stoczniowców z sierpnia 1980 r. Przed bramą gdańskiej stoczni, nieopodal ECS stoi pomnik poległych stoczniowców w kształcie trzech krzyży. Tablice na pomniku przypominają o tych, którzy zginęli za wolną Polskę w 1970 roku w czasie grudniowego strajku.

W następnym dniu część wycieczkowiczów odpoczywała w Jantarze, a pozostali pojechali do Malborka odwiedzić największą na świecie ceglaną twierdzę gotycką czyli słynny zamek krzyżacki. Ogrom tej budowli jest imponujący. Jej powierzchnia obejmuje ok. 20 hektarów. Ciekawostką jest fakt, że w szczytowym okresie rozkwitu państwa zakonu krzyżackiego braci-rycerzy było tylko 2000, pozostali to bracia-kapłani i bracia-służebni. W Malborku rycerzy zakonnych było kilkudziesięciu. Potęga Krzyżaków opierała się na wojskach najemnych z całej Europy. Przykładowo: w bitwie pod Grunwaldem walczyło zaledwie 250 krzyżackich braci-rycerzy, więcej było braci-służebnych, a reszta w sile ponad 20 tysięcy, to były właśnie owe wojska najemne.

W ostatnim, piątym dniu wycieczki, po niedzielnej porannej mszy św. wyruszyliśmy do Szymbarku na Kaszubach. Kaszuby to region stosunkowo mało znany, jednak mający długą i bogatą historię i kultywujący dawne tradycje. We wsi Szymbark znajduje się słynne Centrum Edukacji i Promocji Regionu. Jest to swoisty skansen oferujący zwiedzającym wiele atrakcji. Jest tu najdłuższa deska świata (rekord w Księdze Giunnessa), dom do góry nogami, największy koncertujący fortepian świata, dom powstańca polskiego z Adampola (Turcja), dom Sybiraka z Irkucka, replika bunkra partyzanckiego „Ptasia Wola”, zagroda trapera kaszubskiego z Kanady i wiele innych atrakcji.

Dziękujemy serdecznie członkom chóru z Twardogóry za tą niezwykle atrakcyjną wycieczkę.